Mijn kreet: Een aanslag op de vrijmeningsuiting, ja, maar kunnen wij onze handen wassen in onschuld?1/7/2015 Tien jaar geleden woonde ik een jaar in Argentinië. Een land dat voor hetzelfde geld Buenos Aires kon heten. Zoals dat België bestuurd wordt door de burgemeester van Antwerpen en de rest parking is. Was Buenos Aires ook deze metropool die alles bestuurde. Tot er in de verschillende provincies opstand uitbrak. Echter is het conflict tussen de parking en 't stad nog steeds niet opgelost in Argentinië, zo is dat ook niet in België.
Ik leerde in Argentinië fotografie, ik leerde kijken en moest vooral veel mijn mond houden omdat die Argentijnen zo'n lelijk accent hebben, zoals die Antwerpenaren toch zo'n lelijk accent hebben, en hun in het begin niet goed kon verstaan. Om de parellel nog beter te trekken hebben blijkbaar de Antwerpenaren een natuurlijk vermogen om de Argentijnse rollende RR en R perfect uit te spreken. Tot mijn grote frustratie ben ik na het lezen van laten we zeggen 200 boeken van Latijns-Amerikaanse schrijvers en een diepgaande studie van de grammatica nog steeds niet in staat om deze simpele RR en R uit te spreken. Waarschijnlijk komt dit omdat ik een simpel patois sprak. Helaas heb ik dat patois ingeruild voor een meer internationale vorm van het patois omdat ik volledig geïslamiseerd ben geweest tijdens mijn periode in de Noord Afrika en het Midden-Oosten waar ik langer dan een jaar verbleef. Sinds dien laat ik mijn baard groeien, gebruik ik Arabische woorden in mijn Nederlands en hou ik van de mensen en culturen van in deze landen en daarbij loop ik soms met traditionele Arabische gewaden rond. Ik ben namelijk een beetje verdikt en ik vind dat die goed passen rond mijn ronde uiterlijk met moonface, buffaloneck en appelbuikje. Sommige mensen verschieten daarvan dat ik Arabische woorden gebruik in mijn nederlands. Andere noemen mij een authentieke hipster. Zeker sinds ik Senegalese schoen kocht met veel kleurtjes. Het is gewoon simpel islamisering bestaat niet. De Islam is geen software die in onze samenleving ,die god al lang verlaten heeft, heeft voor zingeving zorgt. Het is een deel geworden van mijn identiteit de Islam die ik als een soort souvenir aan mijn verschijning toevoeg. En wat is nu het mooie aan mijn islamisering dat ik met mijn Syrische vrienden maté (een thee van de Guarani, een indianenstam op het drie landenpunt tussen Paraguay, Argentinië en Brazilië) kan gaan drinken en de oorsprong van Maté kan bepraten. Mijn vrienden zijn vluchtelingen en burgeractivisten, niet Jan met de Pet, die heb ik a lang verlaten omdat ik daar simpel patois tegen moet praten. Ik wil jullie even meenemen in de geschiedenis. Zoals ik al heb gezegd is de maté ontstaan bij de Guarani in Zuid-Amerika, iedereen zal wel weten hoe hard de Europeanen deze authochtone bevolking hebben aangepakt anders moet je de film The Mission eens zien. Ja Bart, zo verlicht zijn wij Europeanen. Hele continenten uitmoorden, koloniseren en uitbuiten en dan aasgierfondsen oprichten om een constante stok achter de deur te hebben. Over welke verlichte en progressieve samenleving spreken wij als onze fundamenten gedrenkt zijn in bloed. Het ergste is dat wij zelf nog fier zijn op Godfried van Bouillon. En dat Theo Francken minderheden kortwiekt.. is dit de verlichte samenleving waarin wij leven. Dit maar als kantteking. Ik ga mijn verhaal afmaken. Wat veel mensen niet weten is dat Argentinië een grote groep Syrische Alwieten heeft die daar is gevestigd sinds de einde 19 eeuw. Deze Syrische gemeenschap is tijdens de moeilijke economische periodes naar Syrië terug gegaan. Zij brachten een exclusief product mee, Maté. Eerst was dit voor de rijke klassen, maar nu is dit gedemocratiseerd. Dit zelfde drankje word nu gedronken door Bashar Al-Assad, IS-strijders, het Vrije Syrische leger, Al-Nusra, de gewone burger en de burgeractivist. In Syrië heeft het een iconische waarde gekregen omdat het een teken is van rebellie voor het Vrije Syrische Leger en de burgeractivisten. Dat leger dat wij al zolang in de steek laten, deze burgeractivisten die niet sexy genoeg zijn om te bekostigen. Of erger nog de miljoen vluchtelingen die nu ingesneeuwd zitten in tentenkampen en waar niemand naar luistert of iets voor doet. Is onze samenleving dan zo verlicht als ik de oorlogfotgraaf James Nachtwey quote: Showing your back is a form of acceptance! Ik zou zelf verder kunnen gaan is de aanslag geen wraak van de Guarani? Ik wil alleen zeggen waarom opeens zo geschokt zijn als dit eens bij ons gebeurd, als het in Syrië gebeurd en daar gebeurd het meermaals dagelijks zwijgen wij en doen wij niets. Amen, Alluh Akbar en Hebreeuws spreek ik niet.. Wij hebben niet voor Syrië gedaan en dit is de prijs die wij betalen daarvoor, er is geen rede om onze waarde op te hemelen en ons terug te trekken in onze gemeenschap. Het is tijd om naar buiten te treden en banden te smeden. Ik ga nu stoppen, ik ga een Maté drinken met een Syrische vriend om te genieten van de positieve kanten van de globalisering en dat is dat mensen bij elkaar worden gebracht. Niet verdeeld.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
January 2015
Categories
All
|